-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34828 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

آيا شرايع پيشين ناقص بوده‎اند؟ در اين صورت چگونه خداوند در گذشته، براي هدايت بشر آيين ناقص فرستاده است، در صورتي كه مقام خداوند از ارسال آيين ناقص منزه است؟

دلايل جهاني و خاتم بودن آيين اسلام به خوبي اين مطلب را ثابت ميكند كه پس از طلوع اسلام براي تكامل مادّي و معنوي بشر و آگاهي او از وظايف الهي، راهي جز پيروي از اين دين نيست.



البتّه هركدام از اديان گذشته، در زمان خود، راه صحيحي براي تكامل بشر و توجّه او به خدا بوده و بشر در پرتو اين اديان، به سوي تكامل روحي و معنوي پيش رفته است؛ ولي پس از ابلاغ آيين اسلام ـ كه آيين جهاني و خاتم اديان است ـ پيمودن راههاي ديگر خطاست و غير اين آيين، نميتواند انسان را به اهداف عالي تر و كاملتري كه مناسب« امّت تكامل يافته» است برساند.



ولي در عين حال، هر كدام از اين اديان، در زمان و عصر خود كاملترين دين بودند كه براي هدايت مردم از طرف خداوند آمده است.



مجموع اديان آسماني، بسان كلاسهاي مختلف دانشكده اي است كه دانشجويي در آن به تحصيل و تكميل خود ميپردازد؛ آنچه را كه دانشجو در سالهاي نخست ميآموزد، در عين اين كه صحيح و پا برجاست، پايهاي است براي كلاسهاي بالاتر و مطلبي را كه در كلاسهاي بالاتر تحصيل مي كند، همگي مكمّل اصولي است كه در سالهاي نخست آموخته است.



بنابراين، برنامة هر كلاسي نسبت به دانشجوي ويژة خود، بهترين برنامه است و اگر وضع، غير اين باشد(مثلاً براي دانشجويان سال اوّل، برنامه كلاسهاي بالاتر پياده شود) جز اتلاف وقت نتيجهاي نخواهد داشت؛ همان طور كه اگر براي دانشجويان دورة عالي برنامة دورة اوّل اجرا گردد، آنان به هدفي كه براي آن تربيت ميشوند نخواهند رسيد.



همانطور كه داوري ما نسبت به كلاسهاي يك دانشكده چنين است و برنامة هر كلاس را نسبت به محصّل مخصوص به خود، ناقص و نارسا نميدانيم، داوري ما نسبت به اديان گذشته كه براي هدايت و تكميل جامعة انساني تنظيم و نازل گرديده است نيز چنين ميباشد.



و معني ناسخ بودن آيين اسلام نسبت به آيينهاي ديگر و كامل و جامع بودن آن در برابر آيينهاي پيشين، اين نيست كه آيينهاي پيشين از اصل و ريشه باطل و يا نادرست و يا ناقص و نارسا بوده اند؛ زيرا آييني كه از طرف خداوند دانا براي هدايت گروهي از بشر فرو فرستاده ميشود، هرگز نميتواند ناقص و نادرست باشد؛ بلكه هر كدام از اين آيينها در جاي خود و عصر خويش كاملاً صحيح و رسا بوده و براي رسانيدن بشر آن عصر به هدفي كه شايستگي آن را داشته است، كافي و رسا بوده اند.










معارف اسلام


ايت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.